Tuesday, 30 April 2013

Hadith ke-8: Hukum berkumur-kumur,istinsyaq dan istinsar


HADITH KE-8 

Humran (hamba yang dibebaskan oleh Uthman bin Affan)- dia melihat Uthman meminta air wudhu'.Beliau lantas menuangkan air tersebut dari wadahnya pada kedua telapak tangannya sekaligus membasuh keduanya tiga kali.Beliau lantas mencelupkan tangan kanannya ke dalam air tersebut,kemudian berkumur-kumur,memasukkan air ke dalam hidung dan mengeluarkannya.Beliau lalu membasuh wajahnya tiga kali,mebasuh kedua tangannya sampai kedua sikunya tiga kali,lantas mengusap kepalanya.Setelah itu,beliau membasuh kedua kakinya tiga kali dan mengatakan,"Aku melihat Nabi berwudhu seperti wudhu'ku ini lantas bersabda,"Barangsiapa berwudhu' seperti wudhu'ku ini kemudian mengerjakan solat dua rakaat dan tidak melayani bisikan-bisikan hatinya dalam keduanya,maka Allah akan mengampuni dosanya yang telah lalu". 

____________________________________________________________________________________


Dalam peperangan,pemerintah Islam diberi empat pilihan terhadap tawanan: 

1) dibebaskan begitu sahaja 
2) dijadikan sebagai pertukaran tawanan 
3) dihukum bunuh-Perang Badar 
4) dijadikan sebagai hamba 


Soalan: Adakah wajib berkumur-kumur,memasukkan air ke dalam hidung dan mengeluarkannya? 

Jawapan: Pendapat 1: Imam Abu Hanifah,Imam Malik dan Imam Syafie-->sunat (jumhur ulama)

              Hujah: Keumuman ayat 6 surah al-Maidah 

              Pendapat ke-2 : Imam Ahmad --> wajib 

              Hujah: Surah al-Maidah ayat 6 (mulut dan hidung termasuk dalam kawasan muka) 

             Pendapat yang rajih: Pendapat ke-2 


Menyapu kepala 

Syeikh al-Albani mengesahkan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menyapu kepala sebanyak 3 kali 


Menyapu telinga 

-->Termasuk dalam anggota kepala adalah telinga  

Pendapat 1: Jumhur ulama-->sunat 

Pendapat ke-2: Imam Ahmad-->wajib 

Hujah:berdasarkan hadis "Kedua telinga itu daripada kepala" disahihkan (hasan lighairihi oleh Syeikh al-Albani) 

Pendapat yang rajihPendapat ke-2


Soalan: Adakah perlu mengambil air baru untuk menyapu telinga? 

Jawapan:Pendapat 1Jumhur ulama-->cukup sahaja dengan menggunakan air daripada kepala 

              Pendapat ke-2mazhab Syafie --> sunat untuk ambil air wudhu' baru 

              Pendapat yang rajihPendapat 1,jumhur ulama 


Dinukil daripada al-fadhil Ustaz Idris Sulaiman hafizahullah.

Judul asli kitab:Umdatul Ahkam min Kalami Khairil al-Anam
Penulis:Syeikh Abdul Ghani al-Maqdisi 
Penerbit: Dar Ibnu Khuzaimah,Riyadh,1420 H     


22 Mac 2013


No comments:

Post a Comment