HADITH KE-14&15
14.Abu Ayyub al-Ansari menuturkan bahawa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda "Jika kalian mendatangi tempat buang air,maka janganlah buang hajat dan kencing dengan menghadap kiblat dan janganlah pula membelakanginya.Akan tetapi menghadaplah ke timur atau ke barat.
Abu Ayyub mengatakan, "Kami tiba di Syam,kami dapati tandas di sana dibangun menghadap ke arah Ka'bah.Oleh kerana itu,kami bergeser dari arah kiblat dan memohon ampun kepada Allah. [1]
[1] Bukhari dalam as-Shalat (394)
15. Abdullah bin Umar bin al-Khattab berkata, "Suatu hari aku naik ke atas rumah Hafsah.Aku melihat Nabi sallallahu alaihi wasallam membuang hajat menghadap Syams dan membelakangi Ka'bah.[2]
14.Abu Ayyub al-Ansari menuturkan bahawa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda "Jika kalian mendatangi tempat buang air,maka janganlah buang hajat dan kencing dengan menghadap kiblat dan janganlah pula membelakanginya.Akan tetapi menghadaplah ke timur atau ke barat.
Abu Ayyub mengatakan, "Kami tiba di Syam,kami dapati tandas di sana dibangun menghadap ke arah Ka'bah.Oleh kerana itu,kami bergeser dari arah kiblat dan memohon ampun kepada Allah. [1]
[1] Bukhari dalam as-Shalat (394)
15. Abdullah bin Umar bin al-Khattab berkata, "Suatu hari aku naik ke atas rumah Hafsah.Aku melihat Nabi sallallahu alaihi wasallam membuang hajat menghadap Syams dan membelakangi Ka'bah.[2]
[2] Tirmidzi dalam at-Thaharah (11) dengan lafaz dari beliau,Bukhari dalam al-Wudhu (146)
____________________________________________________________________________________
Soalan: Apakah hukum membuang hajat dengan menghadap kiblat atau membelakanginya?
Jawapan: Pendapat 1: Pandangan Ibnu Hazm az-zahiri,Ibnu Taimiyah,Ibnu Qayyim-->haram secara mutlak
Hujjah: Hadis pertama-->Abu Ayyub al-Ansari menuturkan bahawa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda "Jika kalian mendatangi tempat buang air,maka janganlah buang hajat dan kencing dengan menghadap kiblat dan janganlah pula membelakanginya.Akan tetapi menghadaplah ke timur atau ke barat."
Pendapat ke-2:Pandangan Abu Dawud az-zahiri-->dibolehkan secara mutlak
Hujjah:Hadis ke-2-->Abdullah bin Umar bin al-Khattab berkata, "Suatu hari aku naik ke atas rumah Hafsah.Aku melihat Nabi sallallahu alaihi wasallam membuang hajat menghadap Syams dan membelakangi Ka'bah."
Pendapat ke-3:Pandangan jumhur ulama (Imam Malik,Imam Syafie,Imam Ahmad)
-->Hukumnya bergantung kepada keadaan.
-->Haram di tempat yang terbuka seperti di sungai
-->Dibolehkan jika di tempat yang tertutup berdasarkan athar sahabat,Ibnu Umar.
Satu hari Ibnu Umar sedang menaiki unta lalu memberhentikan unta yang sedang menghadap kiblat lalu duduk untuk membuang hajat.Lalu ada yang bertanya,"Ya Abu Abdurrahman,bukankah ini dilarang (membelakangi ka'bah)? Jawab Ibnu Umar, "Ya,tetapi larangan tersebut adalah di tempat yang terbuka.Adapun jika ada penghadang di antara engkau dan kiblat,maka itu tidak mengapa"-diriwayatkan oleh Abu Dawud.
Pendapat ke-4:Tidak haram tetapi makruh
Pendapat yang rajih:Pendapat pertama-->haram secara mutlak kerana dalam kaedah Usul Fiqh:
-Di antara kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam yang berbentuk larangan dengan athar Ibnu Umar yang berbentuk keharusan,maka kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam perludidahulukan.
-Di antara kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam yang berbentuk larangan dengan perbuatanRasulullah sallallahu alaihi wasallam yang berbentuk keharusan,maka kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam perlu didahulukan kerana kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersifat syar'ie (Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sedang mengajar dan menjelaskan hukum secara qat'ie)
Soalan: Mengapa nas larangan didahulukan berbanding nas yang menganjurkan satu keharusan?
Jawapan: Tidak ada larangan melainkan ada keharusan sebelumnya.
Dalam perbuatan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam,ada tiga kebarangkalian:
1) hukum keharusan datang sebelum adanya larangan
2) Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ada keuzuran atau darurat
3) kebarangkalian yang paling lemah-perbuatan itu khas untuk Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.
Dinukil daripada al-fadhil Ustaz Idris Sulaiman hafizahullah.
Judul asli kitab:Umdatul Ahkam min Kalami Khairil al-Anam
Penulis:Syeikh Abdul Ghani al-Maqdisi
Penerbit: Dar Ibnu Khuzaimah,Riyadh,1420 H
11 April 2013
No comments:
Post a Comment